پارچه ها را بشناسیم !

پارچه ها دارای انواع بسیار مختلف و تنوع بالایی هستند. یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم های کارمند با آن دست و پنجه نرم میکنند شست وشو ی لباس فرم اداری و یا یونیفورم مدرسه فرزندان و کت و شلوار همسرشان است. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهیم تا یکبار برای همیشه از شر این مشکلات به سادگی راحت شوید .

اگر تاکنون با شست و شوی لباسهایتان دچار مشکل شده اید باید خدمتتان عرض کنم که به احتمال زیاد مشکل از اینجاست که به صورت دقیق و حرفه ای جزئیات و خصوصیات انواع مختلف پارچه ‌ها را نمیدانید و از آن خبر ندارید.

اینکه یک پارچه به چه روش تولید شده و اینکه ازچه مواردی در تولید آن استفاده شده تفاوتی بزرگ را در بحث چگونگی از بین بردن لکه و نحوه شست و شوی و تمیز کردن لباس های تولید شده از آن پارچه رقم میزند .

به منظور اینکه بهترین نتیجه ممکن را از فرایند شست وشوی رخت و لباس خود بگیرید لازم است حداقل یک سری اطلاعات پایه و اولیه در ارتباط با پارچه ها داشته باشید .  برای شما در این بخش یک واژه نامه تهیه کرده ایم  تا بتوانید براحتی برچسب‌های مراقبت از لباس‌هایتان را متوجه بشوید و آنها را بهتر تفسیر نمایید .

پارچه اَستات acetate

پارچه ای تولید شده از رشته های کتان ( پنبه ) , خمیر چوب و اسید استیک که ابتدا از طریق نخ ریسی  قالب بندی شده و سپس طی فرایندی شکل داده شده است . از استات‌ها برای ساخت دکمه،  تودوزی، بلوز، پیراهن و غیره استفاده می‌شود

پارچه بامبو

پارچه بامبو از خمیر (پالپ) گیاه بامبو ساخته شده است . پارچه ای بسیار سبک در عین مقاومت و استحکام است . دارای خواص فیلترینگ و آنتی باکتریال به منظور کاهش بوی نامطبوع میباشد. پارچه بامبو دارای نوعی خاصیت عایق بندی است که باعث میگردد لباس هایی که از بامبو در تولیدشان استفاده شده در تابستان خنک تر و در زمستان گرم تر باشند .

پارچه بامبو نرم تر از الیف ابریشم و پنبه میباشد و  الیاف این گیاه یک آنتی باکتریال طبیعی محسوب می‌شود؛ بنابراین سازگار با پوست بدن بوده و آلرژی ناشی از مواد ضدباکتری شیمیایی را ایجاد نمی‌کند.

 

پارچه Blend

به پارچه و یا الیافی گفته میشود که از ترکیب چندین الیاف و نخ تشکیل شده باشد.  در پارچه Blend  دو یا چند نوع الیاف اصلی نخ را تشکیل میدهند . پارچه های پلی استر / کتان یکی از انواع معروف پارچه بِلند میباشد.

 

پارچه Boiled Wool

پارچه پشمی که در آب گرم پردازش داده می شود و برای ایجاد یک محصول نهایی بسیار متراکم که از آن برای تولید انواع کت، کت و دمپایی استفاده می شود.

پارچه Boucle

این پارچه می تواند به  صورت کشبافت یا بافت ساده  باشد، اما الیف مورد استفاده در این پارچه الیاف نوآورانه‌ای است. پارچه تکمیل شده  دارای حلقه های پیشانی یا فرهای روی سطح است. هنگام شست و شو به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به این نوع پارپه باید دقت زیادی به خرج داد.

پارچه کربن تزریق شده (Carbon-infused)

پارچه کربن تزریق شده به وسیله سوزاندن بامبو با یک فیبر مصنوعی ترکیب شده تا یک پارچه با دوام و با تکنولوژی بالا که ضد باکتری، ضد قارچ، ضد رطوبت باشد، تولید گردد.

پارچه چارموس

ابریشم سبک و یا پارچه ابریشم.

پارچه کنیل (chenille)

یک پارچه تیره رنگ که در فرانسه ساخته شده که در زبان فرانسه  به”کاترپیلار” ترجمه می شود. این نوع پارچه  می تواند از پنبه یا فیبر مخلوط(Blend) ساخته شود.

پارچه چیفون (Chiffon)

یک پارچه  حریری بسیار سبک، کم وزن، نرم، که از ابریشم، پلی استر، مصنوعی و دیگر الیاف ساخته شده است. این پارچه از نخ های رشته ای بسیار پیچیده ساخته شده است.

پارچه  پنبه خام (Combed Cotton)

پارچه ای با الیاف پنبه ای به منظور حذف  رشته های الیاف کوتاه. ترکیبی که نتیجه آن الیافی روشن تر , براق تر و یک دست تر خواهد بود.

پارچه کلماکس (Coolmax)

فیبر پلی استر که به منظور دفع رطوبت از بدن و ایجاد تسریع در فرایند تبخیر از آن استفاده می‌شود.

پارچه مخمل نخی (Corduroy)

این نوع پارچه معمولا از پنبه ساخته میشود و یک پارچه شمع با دوام است که حاشیه های طولی به شمع به نام وله می باشد. مخملی همچنین به عنوان ترکیبی از پنبه / پلی استر برای جلوگیری از چین و چروک موجود است.

 

پارچه پنبه(COTTON)

یک فیبر طبیعی که در بوته گیاه پنبه (کتان)رشد می کند. الیاف کتان به صورت  معمول, تقریباٌ از نیم تا دو اینچ طول دارند. طولانی ترین الیاف اصلی، طولانی تر از یک و نیم اینچ است، از جمله گونه های این نوع الیاف, الیاف‌های  Pima و مصری هستند که پارچه های با کیفیت بالا تولید می کنند.

 

پارچه پنبه(کتان) لسیل (Cotton Lisle)

نخ پنبه ای دوقطبی که از الیاف خام بلند ساخته شده و برای حذف انتهای کرکی الیاف روی آن کار قابل توجهی انجام شده است. لسلی انتخابی بسیار مناسب برای لباس های مردانه ، از جمله زیر پیراهنی و جوراب است.

پارچه داماسک (دمشق)Damask

دمشق اشاره به نوعی پارچه است که برای ساخت انواع طرح های گلدار و یا هندسی جاکاردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این پارچه را می توان از پنبه، پارچه کتانی، پلی استر و یا از الیاف مخلوط تولید کرد.

 

پارچه بافت دوگانه (Double Knit )

یک پارچه که از دو لایه حلقه بافتی تشکیل شده است که قابل جدا شدن از هم نیستند. برای تولید این پارچه یک ماشین دوقلو، که دارای دو مجموعه کامل سوزن میباشد، لازم است.

پارچه Ecosil polyester

Ecosil به این معنی است که الیاف پلی استر بسیار فشرده شده تا پارچه ظاهری تمیز و مقاوم در برابر پیلینگ و سایش داشته باشد.

پارچه کتان مصری (Egyptian cotton)

همه پنبه های موجود در کشور مصر از نوع کتان “مصری” هستند، اما همه آن ها مطابق انتظار کیفیت و نرمی که از کتان‌های مصری انتظار میرود را ندارند.

پارچه الاستان (Elastane)

الاستان نام دیگری برای اسپندکس است. کلمه “الاستان” در اروپا استفاده مورد استفاده قرار میگیرد, در حالی که “اسپندکس” در ایالات متحده استفاده می شود. نام های تجاری این پارچه الاستان / اسپندکس لیکرا و Dorlastan هستند.

پارچه Eyelet

نوعی پارچه با طرح های برش الگو که اطراف آن گلدوزی به منظور جلوگیری ازپیچ خوردگی و گره خوردن گلدوزی و یا دوخته می‌شود. این نوع پارچه میتواند از الیاف پنبه تولید گردد.

پارچه Faille

نوعی پارچه بافته شده از ابریشم براق، نرم، تولید شده از پنبه، ابریشم یا الیاف مصنوعی.

پارچه Fiberfill

فیبر مصنوعی و سبک وزنی، است که می تواند  در تولید انواع جلیقه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

پارچه توری فرانسوی (French terry)

یک پارچه کشباف دایره ای با حلقه های پرزدار در پشت و روی صاف. این پارچه می تواند از یک فیبر طبیعی مانند پنبه یا بامبو یا فیبر مصنوعی تولید گردد.

 

پارچه گاباردین (Gaberdine)

پارچه محکم و دارای بافت جناقی که می تواند از پنبه، پشم یا الیاف مصنوعی ساخته شود.

 

پارچه هیدروفیلی (Hydrophilic Fabric)

یکی از انواع پارچه که میتواند آب را جذب کند و به صورت کلی خاصیت جذب کنندگی بالایی دارد.

 

پارچه هیدروفوبیک (Hydrophobic Fabric)

یک از انواع پارچه که تمایل به دفع آب دارد.

نایلون ایتالیایی (Italian Nylon)

پارچه با کیفیت بسیار بالا و کشش (استرج) 4 بعدیکه محصولی از کشور ایتالیا است. نایلون ایتالیایی دارای مقداری ماده لیکرا است تا کشش (حالت استرج) ,مقاومت در برابر سایش و ویژگی ضد باکتری را ارائه دهد.

 

این مقاله در آینده آپدیت خواهد شد ؛

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با پر کردن فرم نظرسنجی به ما کمک کنید تا در ارائه خدماتی بهتر تلاش کنیم

فرم درخواست تماس با من

راهنمای فرم

⚫ این فرم جهت درخواست شما از کارشناسان ما برای برقراری تماس می باشد

⚫ در اولین روز کاری و در ساعت اداری منتظر تماس ما باشید

⚫ فیلد های دارای * الزامی می باشند