راهنمای انتخاب و خرید تیشرت جودون ؛ اطلاعاتی که فروشندگان دوست ندارند شما بدانید

تیشرت جودون چیست ؟

یکی از رایج ترین و البته پر استقبال ترین انواع تیشرت موجود در بازار, تیشرت جودون است.پر استفاده و پر استقبال بودن تیشرت جودون را میتوان در این جمله با وضوح بیشتری نمایان ساخت ؛ شاید به جرات بتوان گفت که تقریبا در هر خانواده‌ای, فردی وجود دارد که در کمد لباسش نوعی از انواع مختلف تیشرت که با پارچه جودون تولید شده است را دارد. فکر میکنم اگر با این دید به تیشرت جودون نگاه کنیم, متوجه خواهیم شد که یکی از پایه های ثابت سبد خرید پوشاک و یکی از پرتکرار ترین خریدهای خانواده ها و حتی بسیاری از شرکت ها (به منظور استفاده از تیشرت جودون به عنوان لباس کار  و لباس کار تبلیغاتی) تیشرت جودون است.

حدس من در جایگاه یک متخصص در زمینه پوشاک این است که احتمالا شما در آینده‌ای نزدیک خریدار تیشرت جودون خواهید بود. هدف من از نگارش این مقاله, ارائه یک راهنمای خرید برای تیشرت جودون است که در خرید بعدی به شدت به کار شما خواهد آمد و خریدی با آگاهی بیشتر انجام دهید. نوعی از آگاهی که بسیاری از فروشندگان علاقه‌ای نخواهند داشت که شما به عنوان مشتری از آن‌ها اطلاع داشته باشید.  برای شروه اجازه بدهید کمی در ارتباط با اطلاعات عمومی در مورد تیشرت جودون شروع کنیم .

دلیل نام گذاری تیشرت جودون چیست ؟

در واقع, جودون به نوعی از پارچه اطلاق می‌گردد و به تبع آن, به تیشرت هایی که توسط این نوع خاص از پارچه تولید میشوند, تیشرت جودون گفته میشود.  انواع مختلفی از پارچه جودون وجود دارد. مهم ترین و پرکاربردترین انواع آن عبارتند از : جودون پلی استر, جودون پنبه و جودون لاکرا . خود پارچه جودون در دسته بندی پارچه های تریکو قرار دارد و البته معروفترین دسته از پارچه تریکو است.

جنس پارچه جودون از پلی استر پنبه است و از ترکیب 70% پلی استر  و  30 % پنبه است. همچنین برای پنبه کد رنگ های مختلف و در طیف بسیار متنوعی موجود است. پارچه جودون توسط دستگاهی موسوم به گردباف تولید می‌شود .

چگونه تیشرت جودون با کیفیت را تشخیص بدهیم ؟

تفاوت استحکام پارچه

جواب کوتاه این است :  گرم پارچه , کیفیت رنگرزی و یک دست بودن رنگ (تار و پود پارچه ) کیفیت کش بافت و مچ کار , کیفیت و تمیزی دوخت و برش (تن خور شیک )  , کیفیت دکمه ها .

گرماژ پارچه : 

منظور از گرماژ پارچه در واقع تراکم بافت پارچه است.  اما این نکته که گرماژ پارچه به چه صورتی در کیفیت محصول نهایی تاثیر گذار خواهد بود نکته ای است که  در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در واقع تراکم پایین تر (به معنی گرماژ کمتر) در خیلی از موارد به معنی کیفیت پایین است .

اما اینکه چگونه می‌توانید متوجه گرماژ پارچه بشوید ؟  با مقایسه بین دو مدل تیشرت که یکی دارای گرماژ پایین و دیگری دارای گرماژ بالا است به سادگی متوجه این تفاوت خواهید شد.  اولین نشانه (همانظور که احتمالا از کلمه گرماژ متوجه آن شده اید) تفاوت محسوس در وزن پارچه است. پارچه های داری گرماژ پایین به صورتی محسوس, وزن کمتری نسبت به پارچه های داری گرماژ بالا دارند.

دومین نشانه دقت در تار و پود پارچه است.  در پارچه های با گرماژ پایین وقتی به به تار و پود پارچه دقت می‌کنید از هم گسیختگی تار و پود کاملا نمایان است و به راحتی حتی توسط افرادی که در زمینه پارچه , متخصص و حرفه ای هم نیستند قابل تشخیص و شناسایی است.  این مورد  به شدت روی کیفیت تیشرت تاثیرگذار است . پارچه هایی که در همان ابتدای خرید, تار و پود گسیخته از هم دارند قطعا تن خور مناسبی نخواهند داشت. احتمالا کیفیت برش و دوخت پایینی خواهند داشت و کیفیت کش بافت یقه و مچ کار و دکمه ها نیز به تبعیت از جنس نامطلوب پارچه نامناسب خواهد بود .

در واقع این نشانه می‌تواند اولین نشانه و البته یکی از مهمترین نشانه هایی باشد که به شما هشدار می‌دهد که اگر به دنبال جنس با کیفیت و در عین حال مقاومی هستید, این انتخاب, انتخاب صحیحی نخواهد بود.

مشکل دیگری که در پارچه جودون  و یا به صورت کلی هر پارچه دیگری با تار و پود از هم گسیخته وجود دارد این موضوع است که اگر چنانچه قصد گلدوزی برند و یا نشان تجاری شرکت را روی آن دارید و در واقع قصد شما از خرید تیشرت جودون استفاده به عنوان لباس کار تبلیغاتی است , این چنین کیفیتی زیر دستگاه گلدوزی شاید دوام نیاورد و در همان مرحله گلدوزی پارچه پاره بشود.

این بخش را با ذکر این نکته نهایی جمع بندی می‌کنیم ؛ اگر گرماژ پارچه به حدی پایین است که تار و پود پارچه از هم گسیخته و قابل مشاهده است (به عنوان مثال زمانیکه کمی پارچه را می‌کشید) , چنین جنسی نه برای استفاده به عنوان لباس کار و نه برا استفاده به عنوان تیشرت اسپرت به هیچ عنوان انتخاب مناسبی نخواهد بود .

کیفیت رنگرزی و یک دست بودن رنگ 

کیفیت رنگ پارچه تیشرت جودون

پارچه جودون وقتی به صورت خام تولید میشود فاقد رنگ است و به منظور رنگی شدن به کارخانه های رنگرزی ارسال میگردد. کیفیت رنگرزی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و وجود ماشین آلات پیشرفته و حرفه ای رنگرزی , زمان دچار تحولات اساسی و پیشرفت های شگرف آوری شده است.اما با اینحال شاید تولید کنندگانی نیز وجود داشته باشند که به دلیل تلاش برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصول نهایی, از کیفیت این مرحله دریغ نمایند, به امید اینکه محصول نهایی را بتوانند با قیمت کمتری روانه بازار کنند. اما اگر کیفیت رنگ و پروسه رنگرزی در سطح قابل قبول و بالایی به انجام برسد محصول نهایی که توسط پارچه‌ای با کیفیت رنگ و رنگرزی بالا تولید میگردد بسیار متمایز و شاخص خواهد بود.

اگر بخواهیم کیفیت رنگرزی پارچه را قبل از خرید متوجه شویم باید کمی حرفه‌ای رفتار کنیم. با کمک گرفتن از دوعامل تا حدودی میتوان از کیفیت رنگرزی تا حدود قابل قبولی اطمینان حاصل کرد.

عامل اول یکدست بودن رنگ در تمام سطح پارچه است. یکدست بودن رنگ به این معنی که اگر جنس تیشرت را در معرض نور مناسب قرار دهیم و تمام سطوح پارچه را مقایسه کنیم,  دقیقا همه سطوح یک رنگ و یک دست باشد. در رنگرزی های بی کیفیت معمولا تمام سطح پارچه دقیقا یک رنگ و یک دست نیست. مثلا اگر پارچه مورد نظر شما که در دوخت تیشرت مورد استفاده قرار گرفته به رنگ قرمز باشد, اگر کیفیت رنگرزی در سطح بی کیفیتی باشد احتمالا با کمی دقت انواع مختلفی از رنگ قرمز (از نظر میزان روشن و تیره بودن رنگ قرمز) را خوهید یافت. بنابراین برای اطمینان از کیفیت رنگرزی لازم است در نور مناسب و البته یکسان تمام سطوح تیشرت را بررسی کرده و از یکدست بودن رنگ تیشرت اطمینان حاصل نمایید.

عامل دوم در تعیین کیفیت رنگ, توجه به زنده بودن رنگ است. رنگ های بی کیفیت معمولا کدر هستند. کدر بودن رنگ به راحتی قابل شناسایی است و نشانه ای مهم است که حکایت از بی کیفیت بودن رنگ مورد استفاده در فرایند رنگرزی میباشد.

 

کیفیت کش بافت و مچ کار

کیفیت کش بافت

کش بافت در اینجا منظور همان یقه تیشرت جودون است. معمولا یقه تیشرت های جودون به صورت کش بافت تولید میگردد. کش بافت های بی کیفیت معمولا بعد از مدت کوتاهی استفاده, مانند روز اول نخواهند بود و اصطلاحاً لبه های کش بافت بعد از مدت کوتاهی استفاده و تعداد دفعات کمی شستشو, بر میگردد و تا می‌خورد. یکی از نشانه هایی که میتوان با دست زدن در مورد با کیفیت بودن و یا عدم کیفیت کش بافت و مچ کار متوجه شد, شل بودن و وارفتگی کش بافت های بی کیفیت در همان نگاه اول است.

کش بافت‌های بی کیفیت معمولا یک حالت وارفتگی دارند و مشخصا هنگام پروو تیشرت خوابیده تخت هستند. در مورد مچ کار هم دقیقا این مورد صدق میکند. اگر کش بافت تیشرت انتخابی شما حالت وارفتگی و خوابید و تخت دارد باید این نکته را در نظر بگیرید که بعد از مدت کوتاهی شکل و شمایل آن از حالت مطلوب خارج خواهد شد و به تن خور کار آسیب وارد خواهد ساخت.

کیفیت و تمیزی دوخت و برش

تفاوت در کیفیت دوخت و برش

مهم ترین عاملی که در تن خور کار موثر است کیفیت دوخت و برش است. ممکن است یک کار دارای پارچه ای با کیفیت مناسب باشد و فرایند رنگرزی هم در بهترین حالت ممکن اتفاق افتاده باشد ولی در عین حال کیفیت دوخت و برش تمیزی نداشته باشد . این مورد هم خود به تنهایی میتواند دلیلی باشد که شما بدون درنگ یک کار را برای خرید انتخاب نکنید.

کیفیت دوخت و برش در واقع تکمیل کننده نهایی در زنجیره تولید یک تیشرت جودون با کیفیت است . اگر کیفیت برش و دوخت در شرایط مطلوبی نباشد, هنگامی که کار را می‌پوشید کاملا نمایان است.

قبل از خرید تیشرت حتما از کیفیت تن خور اطمینان حاصل نمایید. یکی از محاسنی که خرید از برندهای معتبر تولیدی میتواند به همراه داشته باشد, اطمینان از کیفیت برش و دوخت کار است . برندهای معتبر تولیدی با نظارت دقیق بر تولید و همچنین فرایندها و دستورالعمل های کنترل کیفیت, در تمام مراحل از خرید پارچه گرفته تا برش و دوخت دوز تلاش میکنند که از اعتبار برندشان دفاع کنند و این چنین برندهایی هرگز به کیفیت پایین در جنس پارچه و برش و دوخت و دوز رضایت نمیدهند.

بنابراین نکته کمک کننده در یک انتخاب عالی در این قسمت نیازمند شناخت برندهای معتبر در حوزه تولید است. نکته دیگری که برندها رعایت میکنند بکارگیری برشکاران و خیاطان ماهر و کاربلد است. برشکاران و خیاطان ماهر با اتکا به تجربه بالا و توانایی فنی زیاد, به صورت عموم خروجی‌های مناسبی به همراه خواهند داشت.

در این نقطه است که دیگر کیفیت پارچه و رنگرزی و یکدست بودن رنگ اگر هم در شرایط بالایی قرار داشته باشند, نمیتوانند به تنهایی یک محصول را به عنوان محصول با کیفیت ارائه دهند. در واقع تمام این موارد از کیفیت پارچه گرفته تا , کیفیت رنگرزی, کیفیت برش و دوخت و کش بافت, هرکدام به تنهایی شرایط لازم ولی ناکافی برای ارائه یک محصول با کیفیت هستند.  در واقع تمامی این موارد در کنار هم باید هارمونی ایجاد نمایند تا در نهایت بتوان محصولی با کیفیت را از خط تولید به دست مشتری رساند.

کیفیت دکمه ها

در واقع تشخیص کیفیت دکمه به صورت لحظه‌ای و در هنگام خرید محصول کار چندان ساده ای نیست.اما  برای تشخیص حدودی دکمه با کیفیت, باید به شکل ظاهری دکمه ها دقت کنید . دکمه های بی کیفیت از نظر شکل ظاهری در شرایط مناسب و ایده آلی قرار ندارند و همین نکته کوچک میتواند دلیلی بر  عدم کیفیت دکمه باشد. مورد دیگری که در این زمینه تا حدودی می‌تواند کمک کننده باشد توجه به رنگ دکمه هاست. بعضی از دکمه ها به گونه ای بی کیفیت رنگ شده اند که رنگشان با یک ناخن کشیدن ساده از بین میرود. البته ابدا منظور ما این نیست با قدرتی زیاد روی دکمه ناخن بکشید که رنگ آن حتی اگر کیفیت مناسبی هم داشته باشد از بین برود. در هر حال همانگونه گه گفتیم تشخیص کیفیت دکمه در لحظه خرید کار ساده ای نیست و از آن جمله مواردی است که مدتی بعد خودش را نشان میدهد. در اینجا هم اطمینان به یک برند معتبر میتواند تا حدود زیادی خیال شما را از کیفیت مطمئن نماید. با توجه به اینکه تست کیفیت دکمه در لحظه خرید کار ساده ای نیست, از یک بعد دیگر نیز میتوان به این مورد نگاه کرد. اگر تیشرت جودون مد نظر شما تا به اینجا تمام فاکتورهای دیگر را با موفقیت پاس کرد, یعنی به عنان مثال از نظر کیفیت پارچه جودون در جایگاه مطلوبی قرار داشت, از نظر رنگرزی و کیفیت رنگ هم نمره قبولی گرفت و همچنین از نظر سطح کیفیت دوخت و پارچه هم ایده آل بود و در کنار همه این موارد برند معتبری هم در پس زمینه تولید به عنوان تولید کننده وجود داشت, در اینجا اطمینان به برند از این جهت که تمام موارد دیگر را رعایت کرده, بنابراین در انتخاب دکمه هم حتما دقت و نظارت لازم را مبذول داشته منطقی و معقول به نظر می‌رسد.

 

آیا تفاوتی میان تیشرت جودون برای  استفاده  به عنوان لباس کار و تیشرت جودون اسپرت وجود دارد؟   

بله قطعا تفاوت وجود دارد. برویم سراغ توضیح اینکه بین تیشرت جودونی که به عنوان لباس کار میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و تیشرت جودونی که به عنوان تیشرت جودون اسپرت (کژوال) مورد استفاده قرار میگیرد, چه تفاوت هایی وجود دارد ؟

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله به آن اشاره کردیم, پارچه جودون از ترکیب 70 درصدی پلی استر و 30 درصدی پنبه(کتان) تشکیل شده است. اما این درصد به منظور تمام استفاده های متصور از پارچه جودون یکسان نیست.

در تیشرت جودونی که برای لباس کار مورد استفاده قرار می‌گیرد, نسبت پلی استر به کتان درصد بیشتری دارد . و بالعکس تیشرت جودونی که برای استفاده اسپرت و کژوال مورد استفاده قرار می‌گیرد درصد کتان (پنبه) بیشتری نسبت به پلی استر دارد.

لازمه لباس کار دوام بالا و در عین حال قیمت مناسب است, بنابراین جنس پارچه هایی که نسبت پلی استر آن به کتان بیشتر باشد برای این هدف مناسب تر است. و در طرف مقابل لازمه لباس اسپرت, احساس راحتی و در عین حال زیبایی است. بنابراین پارچه ی جودونی مناسب این هدف است که در ترکیب مواد تشکیل دهنده پارچه, درصد کتان بیشتر از جنس پلی استر باشد. این ترکیب زیبایی و راحتی بیشتری به ارمغان می‌آورد, ولی در عین حال  باید به این نکته نیز توجه کرد که میزان چروک پذیری تیشرت نیز افزایش خواهد یافت.

بنابر توضیحاتی که در این بخش خدمت شما ارائه کردیم, هنگام خرید تیشرت جودون باید به کاربرد مورد انتظارتان از خرید توجه داشته باشید و بر اساس کاربرد مد نظرتان نسبت به انتخاب تیشرت جودون مناسب, که ترکیبی صحیح از پلی استر و کتان داشته باشد اقدام نمایید.  فروشندگان حرفه ای و متخخص در این زمینه می‌توانند شما را برای انتخاب محصول مناسب با نیازتان, راهنمایی کنند. توصیه ما به شما این است که اگر خرید شما, از نوع خرید عمده و تعدادی است, شرکت ها و یا تولید کنندگانی را برای خرید انتخاب کنید که قبل از اقدام به خرید به شما در ارتباط با کیفیت پارچه, کیفیت دوخت و برش و همینطور ترکیبات مواد تشکیل دهنده پارچه مشاوره تخصصی دهند. افراد سودجو و غیر متخصص معمولا از ارائه مشاوره به مشتری و صرف وقت برای صحبت در ارتباط با خصوصیات و ویژگیهای محصول تفره میروند و شانه خالی میکنند, چرا که اطلاعات فنی و تخصصی مورد نیاز را برای ارائه در اختیار ندارند.

انتخاب رنگ برای تیشرت جودون با کاربرد لباس کار و کاربرد لباس اسپرت چه تفاوتی دارد ؟ 

یکی دیگر از مواردی که میبایست نسبت به هدف و کاربرد مد نظر شما از خرید تیشرت جودون, به آن توجه کرد, انتخاب رنگ با توجه به کاربرد مورد انتظار شما از این محصول است.

رنگ هایی مانند طوسی, مشکی, سفید, زغالی , آبی و قرمز برای انتخاب به عنوان تیشرت کار رنگ های مناسبی هستند و البته منعی برای انتخاب به عنوان تیشرت اسپرت هم ندارند. ولی در نقطع مقابل رنگ هایی که معمولا از ترکیب رنگ های اصلی حاصل می‌شوند, مانند یاسی, صورتی و گلبهی انتخاب مناسبی برای لباس کار نخواهند بود. دلیل اصلی این موضوع این است که این پرداخت این رنگ ها, هزینه تمام شده بیشتری نسبت به رنگ های  اصلی خواهند داشت و این موضوع به صورت مستقیم روی قیمت تمام شده محصول نهایی تاثیرگذار خواهند بود. از طرف دیگر معمولا بازه قیمتی لباس کار نسبت به لباس اسپرت پایین تر است, بنابراین اصرار شما بر انتخاب این رنگ‌ها برای لباس کار و از طرفی انتظار این موضوع که قیمت محصول نسبت به تیشرت های اسپرت در سطح پایین تری قرار بگیرد, بعضی از تولید کنندگان غیر حرفه ای را به سمت استفاده از جنس رنگ نامرغوب سوق میدهد. واضح است که شما به عنوان خریدار ضرر خواهید کرد, چرا که محصول با کیفیتی را دریافت نکرده‌اید.

البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که اگر تولید کننده طرف حساب شما, اعتبار و برند داشته باشد, هرگز نخواهد پذیرفت که در جهت راضی کردن مشتری و سوق دادن وی به خرید, کیفیت محصولاتش را پایین بیاورد. چرا که این کار میتواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری به نشان تجاری و اعتبار یک تولید کننده حرفه ای و معتبر شود.

با تشکر از شما که این مقاله طولانی را مطالعه کردید, امیدوارم مطالبی که در این مقاله اشاره شد, بتواند به شما در انتخاب و خرید تیشرت جودون کمک نماید. همکاران ما در شرکت بن بیگی به عنوان یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده انواع لباس کار , همواره و در هر لحظه آمادگی شنیدن صدای گرم شما را دارند. ما در شرکت بن بیگی تمام تلاشمان را به کار بسته ایم که تجربه ای لذت بخش از انتخاب و خرید اینترنتی لباس کار را, در هر کجای ایران و حتی در هر کجای دنیا که هستید, برایتان فراهم بیاوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با پر کردن فرم نظرسنجی به ما کمک کنید تا در ارائه خدماتی بهتر تلاش کنیم

فرم درخواست تماس با من

راهنمای فرم

⚫ این فرم جهت درخواست شما از کارشناسان ما برای برقراری تماس می باشد

⚫ در اولین روز کاری و در ساعت اداری منتظر تماس ما باشید

⚫ فیلد های دارای * الزامی می باشند