روش های پاک کردن لکه خون از روی لباس

بارها برای همه ما پیش آمده که به دلایل مختلفی مانند خون آمدن از بینی، زخمشدت قسمتی از بدن و یا هر دلیل دیگری مقداری خون روی ملحفه، تشک، مبل یا وسایل دیگر ریخته می‌شود ولی چون راه حل درستی برای پاک کردن لکه خون بلد نبودیم لباس یا تشک مان برای همیشه بدون استفاده شده. در این مقاله از سایت بن بیگی ما چند راه حل سریع و آسان را جمع آوری کرده ایم که هر کدام مناسب جنس و رنگ لباس یا ملحفه خاصی است. البته باید در نظر داشته باشید که چون تخصص ما تولید انواع لباس فرم اداری زنانه و مانتوهای اداری است, بیشتر این راه حل ها برای انواع پارچه هایی است که برای تولید مانتو شلوار اداری از آن استفاده میگردد, ولی در عین حال تمامی این توصیه ها برای انواع دیگر پارچه نیز میتواند مفید واقع گردد.

باید بدانید که روش‌های مختلفی برای پاک کردن لکه خون از روی انواع البسه وجود دارد، که هم از نظر بهداشتی و زیبایی و هم از نظر پاکی و نجسی، کاملاً تأیید شده و کاربردی است. پس در این مقاله به سراغ بهترین روش‌های خانگی و تست شده پاک کردن لکه خون می‌رویم که می‌تواند لباس‌ها و ملحفه‌ها را کاملاً از انواع لکه‌های خونی تمیز کنند. البته قبل از هرگونه اقدامی به برچسب شستشوی لباس توجه کنید و با توجه به علائم شسشتوی لباس از راه های زیر کمک گرفته و مانتو و یا هر لباس دیگری را پاک کنید. 

پاک کردن لکه خون از لباس
پاک کردن لکه خون از لباس

از بین بردن لکه خون روی لباس

استفاده از آب سرد و صابون برای از بین بردن لکه خون: لباس را در آب سرد قرار داده و با صابون آرام آرام لکه را صابون زده و سپس با آب شستشو دهید.

 آب سرد و آب گرم: لکه را با آب سرد بشویید و سپس لباس را در آب گرم قرار داده و شستشو دهید.

پراکسید هیدروژن: پراکسید هیدروژن را به لکه اضافه کنید و صبر کنید تا حباب‌هایی تشکیل شود. سپس با آب شستشو دهید.

پاک کردن  لکه خون با استفاده از آب اکسیژنه

آب اکسیژنه را روی لکه خون بریزید و با یک دستمال تمیز لکه را پاک کنید. سپس لباس را شستشو دهید

آب اکسیژنه و سرکه، آب اکسیژنه و بیکربنات سدیم، آب اکسیژنه و نمک، آب اکسیژنه و آبلیمو، آب اکسیژنه و آب انار،  آب اکسیژنه و گلیسرین، آب اکسیژنه و آب اکالیپتوس، آب اکسیژنه و آب آلوئه‌ورا، آب اکسیژنه و ترکیب آب و گچ، آب اکسیژنه و آرد ذرت، آب اکسیژنه و شامپو، آب اکسیژنه و آب آروماتیک، آب اکسیژنه و آب معطر، آب اکسیژنه و اتانول، آب اکسیژنه و اسید استیک از دیگر محلول هایی هستند که می‌توانید برای شستشوی لباس خود از آنها استفاده کنید.

پاک کردن با مواد شوینده

ابتدا محل لکه را با دست بشویید تا خون به صورت کامل از بافت پارچه خارج شود، اگر لباس سفید رنگ است می توانید از وایتکس، اگر رنگی و رنگ روشن است از پودر دستی استفاده کنید و لکه را به طور کامل از بین ببرید.

دقت کنید که قبل از استفاده از هرنوع مواد شوینده ای ابتدا دستورالعمل روی بسته بندی آن را چک کنید.

پاک کردن لکه خون از لباس
پاک کردن لکه خون از لباس

روشهای موثر از بین بردن لکه خون از روی ملحفه و تشک

سریع عمل کنید: در صورتی که لکه خون تازه باشد، می‌توانید با یک حوله تمیز و نوک تیز، خون را جذب کرده و بعد با آب سرد بشویید.

آب آمونیاک: مقداری آب آمونیاک به آب اضافه کنید و با استفاده از یک پارچه تمیز، لکه را پاک کنید. سپس با آب سرد بشویید و خشک کنید. ولی توجه داشته باشید که آمونیاک را با احتیاط استفاده کنید و در محیط هایی تهویه مناسب ندارند  قرار ندهید.

آب کربنات سدیم: مقداری آب کربنات سدیم (سودا آشپزخانه) به آب اضافه کنید و با استفاده از یک پارچه تمیز، لکه را پاک کنید، با آب سرد بشویید و خشک کنید.

آب لیمو: مقداری آب لیمو را به آب اضافه کنید و با استفاده از یک پارچه تمیز، لکه را صاف کنید، با آب سرد بشویید و خشک کنید.

صابون: از یک قطعه صابون خیلی ریز شده استفاده کنید و آن را با آب مخلوط کنید تا حلالی تشکیل شود. بعد با یک پارچه تمیز لکه را پاک کنید، با آب سرد بشویید و خشک کنید

آب لاکتیک: با استفاده از یک قلیایی لباسشویی که حاوی آب لاکتیک است، لکه را پاک کنید. سپس با آب سرد بشویید و خشک کنید.

اسپری زدایی پاک کننده لکه: از اسپری‌های زدایی خون که برای پاک کردن لکه‌های خون روی ملحفه و تشک طراحی شده‌اند، استفاده کنید. این اسپری‌ها به طور معمول دارای دستورالعمل استفاده هستند که باید حتما آن ها را رعایت کنید.

مراجعه به خشکشویی: در صورتی که روش‌های معمول پاک کردن لکه خون به نتیجه نرسیدند، بهتر است ملحفه یا تشک را به خشکشویی ببرید و به تخصصی‌ها بسپارید تا از روش‌های حرفه‌ای برای پاکسازی لباس استفاده کنند.

دقت کنید که قبل از استفاده از هر روشی، بهتر است حتما  راهنمایی‌های مربوط به نگهداری و شستشوی ملحفه و تشک را چک کنید و در صورت امکان، تست روی یک قسمت پنهانی انجام دهید تا از عدم تاثیر منفی روش انتخابی بر روی ملحفه و تشک مطمئن شوید.

اگر لکه هنوز کاملاً از بین نرفته، می‌توانید مراحل بالا را دوباره تکرار کنید و یا از مواد شوینده لکه بر مخصوص استفاده کنید. همچنین دقت کنید که  پاک کردن لکه خون خشک شده ممکن است سخت تر باشد؛ ولی با توجه به راه هایی که گفتیم و استفاده از محلول هایی مثل: ترکیبات آبلیمو، جوش شیرین، نوشابه، سرکه، آمونیاک و آب‌نمک می‌توانید پاک کردن لکه خون از لباس و ملحفه را سریع تر انجام دهید.

پاک کردن لکه خون از ملحفه
پاک کردن لکه خون از ملحفه

خشک کردن بعد از شستشو

بعد از پایان شستشو، حتما ملحفه‌ها یا لباس‌ها را در هوای آزاد خشک کنید. این مرحله خیلی مهم است؛ چون ماندن لباس یا ملحفه‌ ها به صورت خیس در ماشین لباسشویی یا در محیط بدون تهویه ممکن است باقی مانده لکه خون را ثابت نگه دارد و لکه برای همیشه مانگار شود. اگر علاقه دارید که بهترین روش شسنشوی مانتو اداری را بدانید توصیه میکنم مقاله راهنمای کامل شستشوی مانتو ادازی را مطالعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با پر کردن فرم نظرسنجی به ما کمک کنید تا در ارائه خدماتی بهتر تلاش کنیم

فرم درخواست تماس با من

راهنمای فرم

⚫ این فرم جهت درخواست شما از کارشناسان ما برای برقراری تماس می باشد

⚫ در اولین روز کاری و در ساعت اداری منتظر تماس ما باشید

⚫ فیلد های دارای * الزامی می باشند