پارچه ترگال و کاربردهای آن در تولید لباس کار و لباس فرم اداری

یکی از مهم‌ترین مطالب در تولید لباس ایمنی نوع پارچه استفاده شده در دوخت آن است. در دوخت لباس ایمنی از پارچه‌های مخصوصی استفاده می‌شود که ایمنی لازم را در مشاغل مختلف با توجه به استانداردهای موجود ایجاد کند. از جمله پرکاربردترین پارچه‌ها در تولید لباس کار پارچه ترگال است .

پارچه ترگال چیست؟

حتماً تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که پارچه‌ها با توجه به جنس و طرحشان دارای کاربردهای مختلفی هستند. به طور مثال پارچه ترگال از مشهورترین پارچه‌ها برای دوخت لباس کار، ملحفه، لباس بیمارستانی، لباس فرم اداری، مانتو اداری, مانتو شلوار مدارس و غیره است. این پارچه یکی از مقاوم‌ترین پارچه‌ها است بنابراین برای دوخت لباس ایمنی که به صورت مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد مناسب است.

پارچه‌های ترگال دارای انواع مختلفی هستند و انتخاب آن برای تولید لباس ایمنی با توجه به نوع فعالیت کارکنان، میزان بودجه سازمان مربوطه، وزن لباس و میزان ایمنی مورد نظر انجام می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک پارچه ترگال خوب می‌توان به ثبات در رنگ، تراکم بالا، گوله نشدن سطح آن، مقاومت در برابر سایش و استقامت و دوام بالا اشاره کرد.

با توجه به استفاده زیاد و طولانی مدت از لباس کار مقاومت در برابر تغییر رنگ در اثر شست و شو، ضدعفونی، مقاومت در برابر جرقه‌های ناشی از جوشکاری و غیره بسیار مهم است. همچنین مقاومت در برابر سایش و کشش پارچه مورد استفاده برای دوخت لباس ایمنی برای مشاغلی که میزان تحرک در آن‌ها زیاد است بسیار مهم می‌باشد. همچنین به دلیل بالا بودن میزان مصرف لباس ایمنی برای کارکنان قیمت آن هم حائز اهمیت است.

. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک پارچه ترگال خوب می‌توان به ثبات در رنگ، تراکم بالا، گوله نشدن سطح آن، مقاومت در برابر سایش و استقامت و دوام بالا اشاره کرد.

معرفی انواع پارچه ترگال

در خرید پارچه ترگال برای دوخت لباس ایمنی مهم‌ترین نکات الیاف استفاده شده در بافت این پارچه، میزان گرماژ آن، عرض پارچه و مشخصات ظاهری آن مثل رنگ و غیره است. پارچه ترگال در دو نوع ساده و کجراه تولید و به بازار عرضه می‌شود.

نوع ساده این پارچه از جمله پرمصرف‌ترین پارچه‌ها برای تولید لباسکار است. این پارچه بسیار مقرون به صرفه و دارای تنوع رنگی بالایی است. گرماژ آن تقریباً حدود 240 گرم به ازای هر 1.5*1 متر مربع است. از پارچه‌های ترگال ساده برای تولید لباس ایمنی کارکنان مدارس و مهدکودک‌ها، اداره‌ها، شرکت­ها، رستوران­ها و فروشگاه­های بزرگ و کوچک استفاده می­شود.

نوع کجراه این پارچه از جنس پلی استر ویسکوز است که به پارچه لباس کار در میان پارچه فروش‌ها شهرت دارد. گرماژ این پارچه 280 گرم به ازای هر مترمربع است. میزان کشش و مقاومت این پارچه نسبت به نوع ساده آن بیشتر است. البته در برابر جرقه‌های آتش مقاوم نیست و برای محیط‌های کاری کم خطر و به دور از جرقه‌های آتش مناسب می‌باشد. از ترگال کج راه برای تولید لباس ایمنی کارکنان آشپزخانه‌ها، لباس نظامیان، فرم مدارس، مراکز بزرگ خرید و مانتو اداری برای پرسنل خانم و شلوار آقایان استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است این محصولات توسط تولید کنندگان داخلی از جمله نساجی اصفهان و یزد تولید و به بازار عرضه می‌شود. در تار و پود این پارچه از الیاف پلی استر – ویسکوز و از نخ فلامنت استفاده می‌گردد. در بافت پارچه‌های ترگال به طور متوسط از 18 درصد الیاف طبیعی ویسکوز استفاده می‌شود. پارچه‌ها پس از تولید در واحد رنگرزی به رنگ‌های مختلف رنگ می‌شوند.

نوع کجراه این پارچه از جنس پلی استر ویسکوز است که به پارچه لباس کار در میان پارچه فروش‌ها شهرت دارد.

تفاوت میان ترگال ساده و کج راه

مهم‌ترین تفاوت میان این دو نوع پارچه در وزن یا گرماژ آن‌ها است. این مورد از روی تراکم بافت و ضخامت نهایی پارچه تعیین می‌شود. تفاوت وزن در میان نوع ساده و کجراه چیزی حدود ۴٠ تا ۵٠ گرم است. سایر مشخصات این دو نوع پارچه یکسان است. ترگال ساده دارای بافت مربعی است اما ترگال کجراه دارای بافت کج راه است. ترگال کجراه ضخیم‌تر بوده و برای دوخت لباس ایمنی، دستکش ایمنی، شلوار ایمنی و غیره مناسب‌تر و مستحکم‌تر است.

این دو نوع رایج‌ترین انواع پارچه ترگال هستند. البته در بافت این پارچه از ترکیب درصد الیاف دیگری هم استفاده می‌شود که میزان مقاومت آن را تغییر می‌دهد. به طور مثال از ترکیب پلی استر پنبه و فلامنت یا ترکیب پلی استر ویسکوز و پنبه در تولید این پارچه‌ها استفاده می‌شود. برخی از آن‌ها هم با ١٠٠ درصد پنبه یا کتان تولید می‌شوند که در برابر حریق مقاومت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند. درصد پنبه و پلی استر نیز متغیر بوده و به صورت 20-80 ، 30-70 یا 70-30 می‌باشد.

برخی تولیدکنندگان به منظور کاهش قیمت این پارچه اقدام به افزایش درصد فلامنت و کاهش تراکم بافت آن می‌کنند که اغلب با نام پلاستیک یا مواد شناخته می‌شوند. این پارچه‌ها برای دوخت لباس کار مناسب نیستند. از این پارچه تنها برای لباس‌های تبلیغاتی، لباس ایمنی‌های ارزان قیمت، دوخت شلوار کردی، خرج کار در تولید لباس ایمنی، آموزش خیاطی و غیره استفاده می‌شود. این پارچه برای دوخت لباس‌های نظامی به صورت چاپ شده نیز موجود و مناسب هستند.

از پارچه‌های ترگال کجراه پنبه‌ای که درصد پنبه در آن‌ها بالای 70 درصد است برای دوخت لباس برای کارکنانی که با جرقه و آتش سروکار دارند و در محیط‌های گرم کار می‌کنند مانند پتروشیمی، گاز، نفت و جوشکاری استفاده می‌شود. زیرا میزان تعریق در آن‌ها کم بوده و از طرف دیگر در برابر آتش مقاوم‌تر هستند.

این نوع پارچه با درصدهای مختلف از الیاف پلی استر پنبه یا ترکیب ویسکوز و پنبه بافته می‌شود. هر چه میزان درصد پنبه بیشتر باشد تبادل گرما راحت‌تر انجام می‌شود و مقاومت پارچه بالاتر بوده و می‌توان گفت باکیفیت‌تر است. این پارچه به نسوز مشهور است اما درصد پنبه می‌تواند از 30 تا 100 درصد متغیر باشد.

برخی تولیدکنندگان به منظور کاهش قیمت این پارچه اقدام به افزایش درصد فلامنت و کاهش تراکم بافت آن می‌کنند که اغلب با نام پلاستیک یا مواد شناخته می‌شوند که این پارچه‌ها برای دوخت لباس کار مناسب نیستند.

عوامل مؤثر بر قیمت پارچه ترگال

همان طور که اشاره شد در بافت پارچه ترگال از الیاف مختلفی استفاده می‌شود. میزان درصد الیاف مورد استفاده در بافت و تولید این پارچه تعیین کننده قیمت آن است. از طرف دیگر نوع بافت، وزن و تراکم هم می‌تواند بر قیمت آن تأثیر گذار باشد. به طور مثال پارچه کج راه در مقایسه با ساده دارای تراکم و وزن بیشتر و در نتیجه قیمت بالاتری است.

همچنین کیفیت رنگ، نوع نخ، کارخانه تولیدکننده، درجه کیفی پارچه و میزان تمیزی و لطافت بافت آن همگی تعیین کننده قیمت نهایی پارچه ترگال هستند. همان طور که اشاره شد رنگ هم می‌تواند بر قیمت نهایی این محصول تأثیر داشته باشد. به طور مثال رنگ سفید دارای قیمت کمتر و رنگ‌های تیره گران‌تر هستند. این اختلاف قیمت به دلیل نوع رنگ مورد استفاده در رنگرزی پارچه‌ها است.

بیشترین مصرف پارچه ترگال

تنوع بالای رنگی، مقاومت و کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه این پارچه سبب شده است که سالانه مقادیر زیادی از آن صرف دوخت لباس‌های فرم مدارس، کارمندان اداره جات خانم و آقا، لباس‌های بیمارستانی، مانتو و ملحفه، یونیفرم مدارس، فرم مهدکودک‌ها، خرج کار مانتو و پیراهن، سرویس آشپزخانه و سیسمونی نوزاد شود و به صورت گسترده در تولید لباس ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ ثابت، درخشندگی، وجود بیش از ٨٠ رنگ، امکان تولید پارچه طرح‌دار مثل خال خالی، عدم پرز گیری و غیره از جمله مواردی است که استفاده از این پارچه در بخش تولید لباس را بسیار گسترده کرده است.

 

تولیدی بن بیگی از جمله معتبرترین و بزرگ‌ترین مراکز تولید کننده لباس ایمنی, انواع لباس فرم اداری, مانتو شلوارهای اداری, صنعتی و مهندسی است که از پارچه ترگال به منظور تولید محصولات خود استفاده می‌کند. ارائه گارانتی و تضمین کیفیت کالا و پارچه‌های استفاده شده در دوخت لباس‌های ایمنی، تحویل فوری، استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه در تولید محصولات و ارائه نازل­ترین قیمت­ها از جمله ویژگی‌های این مجموعه تولیدی است که آن را از سایر رقبا متمایز کرده است.

این مجموعه به منظور رفاه حال مشتریان خود امکان خرید اینترنتی را از سامانه اینترنتی خود به نشانی benbeygi.com فراهم کرده است. متقاضیان می‌توانند از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با پر کردن فرم نظرسنجی به ما کمک کنید تا در ارائه خدماتی بهتر تلاش کنیم

فرم درخواست تماس با من

راهنمای فرم

⚫ این فرم جهت درخواست شما از کارشناسان ما برای برقراری تماس می باشد

⚫ در اولین روز کاری و در ساعت اداری منتظر تماس ما باشید

⚫ فیلد های دارای * الزامی می باشند